Korpi-Röykän alue pääsi jo varhain niiden onnellisten joukkoon,
joille rautatie antoi yhteydet muuhun maailmaan.
Rautateillä on ollut ratkaiseva merkitys alueen kehitykselle ja
hyvinvoinnille. Maantieverkon kehittyminen on ollut takkuisempaa,
mutta ajan vieriessä autoistuminen on vienyt rautateiltä kuljetusten hegemonian.
Kun Nummelan parantola perustettiin vuonna 1903, tarve asemalle Röykässä oli ilmeinen.
Niinpä suunnittelutyön otti hoitaakseen rautatiearkkitehti Bruno Granholm.
Rakennus valmistui 1911, jota kutsuttiin silloin suureelliseksi. Asema sisälsi odotustiloja eri matkustusluokkia varten, virkahuoneen, postin tilat ja useita huoneita asemapäällikölle.
Lähistöllä oli myös makasiini rahtitavaroita varten, jossa oli myös lämmintä tilaa asemamiehiä varten.
Aivan aseman tuntumaan rakennettiin, ilmeisesti samaan aikaan asemarakennuksen kanssa asemamiesten ja kirjurien asuinrakennus.
Sotiemme aikaan aseman kautta kulki vankikuljetuksia Tammisaareen (sisällis-sota)
Venäläisiä tavarajunia meni raiteita Hankoon, joka välirauhansopimuksessa vuokrattiin Neuvostoliitolle.
Jatko-sodan aikaan taas kuljetettiin Saksalaisia sotilaita Hankoon, lomille kotimaahan.
Asema suljettiin 1977. Röykän asemarakennus on sulkemisen jälkeen ollut erilaatuisissa käytöissä vuoteen 2000 asti, jolloin sen osti yksityishenkilö.
[ENG]Korpi-Röykkä joined the fortunate areas, which railways gave connections to the other world, relatively early compared to surrounding villages. Station was introduced at 1911, and it held several classes for passengers. Early ages there was a post office also. Station closed 1977, and now it belongs for a private person.
Lähteet:
Urho Handolin, Korven kylät, Röykän raitit
http://www.mikanhuone.com
EDIT:17.4.14 Kätkön paikkaa siirretty ja kuvaus atribuutteineen päivitetty
EDIT:12.5.14 Added little summary for people ho has difficulties with Finnish language.